Подготовката за новата учебна година в първо лице със Станислава Стефанова

Интервю на Станислава Стефанова за сайта на Заедно в час

Първият учебен ден е съвсем близо, но за учителите новата учебна година вече е започнала седмици преди това. Станислава Стефанова ни разказва повече за своята подготовка, за вълненията около първия учебен ден, как е подредила своята класна стая и как е планирала учебния процес и за работа в онлайн среда. 

Станислава е възпитаник на програма “Нов път в преподаването” и преподава предмети, свързани с науки (Човек и природа, химия и физика), а тази година е класна и на един шести клас. 

“През това лято за пръв път като учител отделих време за себе си, починах си, ходих на любими места, срещнах се с любими хора, разхождах се сред природата и се заредих с много положителна енергия. Смятам,че е важно учителите да намират и време за презареждане и почивка, за да бъдем по- ползотворни през учебната година.”, споделя Станислава.

За училището на Станислава учебната година започва още на първи септември, защото още в края на август започва подготовката. С еуфория и очакване тя споделя, че септември е любимият и месец и няма търпение да се срещне отново с учениците, подобно на много

“Истината е, че нямах търпение да започнем учебната година и да се срещна с моите пораснали деца. За повечето хора септември не е особено любим, защото го свързват с края на лятото, края на почивката, но за мен септември е най-прекрасният месец. Септември е вълнение, септември е свежест, еуфория, адреналин, среща с учениците, среща с колеги. Септември е цветя и първия учебен ден. Затова и нямах търпение да стартираме тази учебна година.”

Най-важното за подготовка на класната стая 

Станислава е учител в настоящото си училище за втора година. Познава част от учениците, но има и такива, с които тепърва и предстои да се запознае, а паралелно с това да ги запознае и със света на науката. 

“За мен като учител е изключително важно в първите часове да изградим доверие в класната стая. Ключово е да се опознаем с децата, да споделим какво е необходимо за работата ни, какви са очакванията и страховете ни, какви цели си поставяме. Важно е също учениците да се чувстват спокойни в клас, да не се притесняват да допускат грешки и да знаят, че грешките са нещото, което ни помага да ставаме по-добри.”, споделя философията си за класната стая Станислава.

Тези свои ценности и цели Станислава залага още в подготовката на класната стая, защото доверието с учениците се гради още с атмосферата на пространството, в което ще работят заедно. Тя използва различни постери и табла, които е изработила самостоятелно или са създали заедно с учениците. Във всяко едно от тези табла тя вплита идеите си за класната стая – учене от грешките, очаквания, правила и пр.

“Смятам, че е важно да имаме изградена култура на учене, за да може часовете да протичат по план, затова и винаги отделям време за разговори за правила в класната стая, очаквания и притеснения. Друго, което смятам за много важно, е учениците да повярват в това,че могат да се справят с науките, да вярват в своя потенциал и да не се отказват пред трудности.”

За да проследява напредъка на всеки ученик Станислава използва онлайн тракери (бел. ред. електронна таблица, в която проследява резултатите на учениците през годината. В него тя записва процента успеваемост на първия диагностичен тест, а след това и резултатите от по-малки тестове всеки час. Този тракер е видим и достъпен за учениците, за да може всеки от тях да вижда напредъка си, да си поставят високи цели и да се стремят към подобряване на резултатите.

Вижте атмосферата в класната стая на Станислава в галерията:

Подготовка и за онлайн и за хибридно преподаване

На всички ни се иска тази година ученето да е повече на живо, обаче реалността вероятно ще е друга. Затова и няма особен смисъл в спорове, когато учебната година е съвсем близо и е време за подготовка. Станислава очаква, че и тази година ще се наложи да работи хибридно – едновременно с деца, които присъстват в училище и деца, които учат от вкъщи, затова и избира да се фокусира върху подготовката и как да се възползва по-добре от възможностите на електронната среда 

“Определено има много трудности с дистанционното обучение, но за мен по-важно е да намерим плюсовете на обучението в онлайн среда и да се фокусираме върху тях. През последните 2 години работа научих много нови практики и идеи, с които да ангажирам учениците си при дистанционно обучение, затова не ме притеснява ако се наложи да работим от вкъщи”, споделя Станислава.

Тя разказва, че вече използва част от практиките и в присъствена форма на обучение, затова влиза в учебната година по-спокойна и уверена в класната стая “независимо дали това ще е кабинетът по химия в училище или бюрото ми у дома”.

Ето част от инструментите, които Станислава използва в своята вирутуална класна стая, за да ангажира всички ученици:

  • Clasdojo – тракер за културата на класната стая;
  • menti.com – инструмент за анкети, събира мнения на децата за начина на учене, как участват преди и след часа;
  • padlet, mural – платформа, чрез която работят повече ученици върху 1 проект/ очаквания/задание
  • През classroom, Станислава дава задачи на учениците за домашна работа през уикенда, дори в присъствена форма, за да може и самите те да са подготвени за евентуално дистанционно преминаване;
  • Споделя онлайн тракери за проследяване на напредък и различни ангажиращи задачи в онлайн средата. 
  • Други много онлайн ресурси, които ползва са още kahoot.it, phet, learning.aps, wordwall.