В нашето училище учим децата да не се страхуват да задават въпроси и да търсят решения

Предстои да открием най-новата гимназия в София – ЧГПНП “Асен Йорданов”

Интервю във в-к „24 часа“ на д-р Росица Врабевска, основател на ЧСУ „Цар Симеон Велики“ 

Текст: Мария Райчева

Снимка: Чавдар Жиров

– Д-р Врабевска, вие сте с медицинско образование, защо се насочихте към създаване на частна детска градина и училище?

– Да, завършила съм медицина и съм се занимавала повече с наука. В хода на нашата дейност през всички тези години ни се налага да наемаме хора. Виждаме качеството на специалистите, на студентите в България, и съответно необходимостта от по-високи стандарти, от връзка между средното и висшето образование и съответно между висшето образование и бизнеса. В рамките на тези 15-ина години видяхме, че има неща, които могат да се променят. Паралелно с бизнеса развиваме Фондация Българска Памет вече 14 години. Една от целите й е работата с млади хора, които са в региони с по-труден достъп до качествено средно образование и кандидатстване в университети. Всяка година организираме безплатни курсове за 500-600 младежи, които след това успяват да влязат във висши учебни заведения в България. Помагаме на деца от Югозападна България, българчета от Албания и Северна Македония.

И в един момент, когато най-малкото ни дете трябваше да тръгне на детска градина, започнахме да мислим за образованието на по-малки деца. Решихме да направим наша детска градина и с времето нещата се задълбочиха. Аз съм от семейство на учители, целият ми живот е бил свързан с училището и сферата ми е много близка.

– Кога се появи училището „Цар Симеон Велики”?

– Беше отново стечение на обстоятелствата. Едно от частните училища се продаваше и решихме да поемем този риск.

– Какви са минусите и плюсовете на онлайн обучението, което бе наложено заради пандемията?

– При нас в момента всички класове са с присъствено обучение. След 15-ти февруари министърът на здравеопазването промени наредбата и се разреши на училища, които имат само по една паралелка от випуска, да имат пълно присъствие. По отношение на резултатите от самото онлайн обучение, не може да има еднозначен отговор по ред причини. В зависимост от възрастта ефектът му е различен. Има значение дали училищата се намират в малки или в по-големи градове, каква е материалната база, с която разполагат, зависи от екипа, от оборудването. Това е скъпо удоволствие за много хора – техника, интернет връзка, различни софтуери, които трябва да се набавят. И не на последно място е обучението на самите учители – голяма част от тях нямаха предварителна подготовка за това как се работи в електронна среда. При малките деца личният контакт е изключително важен и при онлайн обучението голяма роля трябваше да изиграят родителите. След години ще видим какво влияние е имало върху това поколение, защото те са ощетени не само академично, но също социално и поведенчески. Целият този стрес също повлия сериозно, особено при децата на 14-15-годишна възраст, повиши се процентът на депресии, психози. А иначе, ние като училище бяхме подготвени, защото от 2 години работим с апликациите на Гугъл. В гимназията и част от предметите в прогимназията се преподават изцяло в електронна среда, когато обучението е присъствено. Имаме проектори в училището, всички ученици и учители разполагат с лаптопи или таблети. Хартиените учебници при нас са по-малко. 

Още през миналата година реализирахме обучение на учителите ни за работа в онлайн среда и поради тази причина бяхме подготвени, когато обявиха затварянето на училищата и преминаването в електронна форма на обучение. Не мога да отрека обаче, че затварянето вкъщи се отрази неблагоприятно на децата. Много се надявам да не се налага да връщаме децата вкъщи отново.

– Имате психолози, наложи ли се да работят с деца, които имат нужда от подкрепа в условията на пандемия?

– Имаме цял екип за подкрепа на личностно развитие, който включва логопед, двама психолози и ресурсен учител. През цялото време те работеха с децата, които имат нужда от подкрепа и в индивидуална форма. Психолозите работят и с целите класове по отношение на нашите ценности – развиване на толерантност и приятелство, добротворчество, умения, които са свързани с емоционалната интелигентност. Важно е да се започне в ранна детска възраст, защото това влияе върху целия живот. Затова и втора година правим Родителска академия, в която всеки месец обсъждаме различни теми, свързани с възпитанието.

– За Коледа направихте подаръци на деца и младежи с увреждания в Мездра. Благотворителните прояви регулярни ли са?

– Благотворителните прояви са част от нашата идентичност и са нещо, на което се стремим да научим децата в училище. Освен коледното дарение, през миналата година засадихме липи в центъра на село Иваняне. Имахме планирана още една инициатива за засаждане на дръвчета в околността, но заради пандемията се наложи да я отложим. Децата и екипът работиха и по благотворителен проект за разхождане на кучета от приют в София, който се надявам да успеем да осъществим съвсем скоро. Планираме и организирането на Великденски благотворителен базар. Учениците ни участват в много инициативи в сферата на социалното предприемачество и екологията – сфери, които застъпваме широко в обучителната програма в ЧСУ “Цар Симеон Велики”.

– Какво представлява образователен комплекс „Цар Симеон Велики”?

– Изграждайки нашия бизнес ние винаги се стремим да гледаме комплексно на услугите и дейностите, които извършваме и предлагаме и целта ни е да затваряме цикъла. С този образователен комплекс покриваме почти целия спектър от образователни услуги. Като се започне от детските градини, в които сега добавяме яслени групи, начално училище и гимназия. Направихме и център за обучение, в който повишаваме квалификацията на учителите. За нас е от изключителна важност да се градят качествени кадри в образованието. Също така сме се фокусирали и върху работата с деца със специални образователни потребности. Това е още един доста мащабен проект.

– И много труден.

– Да, всяко нещо е трудно, но е важно да имаш правилната посока и добър екип. А нашият е изграден от млади професионалисти с богат опит, работили в чужбина и в различни организации. Продължаваме да го градим и да показваме, че могат да се правят стойностни неща, които си струва да се развиват. Професионалната квалификация на учителите за нас не означава само да изпълним изисквания на министерството, а всекидневна работа. Това се забелязва и от родителите, и от учениците.

В момента продължаваме разширяването на детските градини с още един филиал в Младост. Планираме отделянето на гимназията като самостоятелна структура. Тя ще носи името Частна гимназия за природни науки и предприемачество “Асен Йорданов“. Избрахме го, защото много малко се знае в обществото за този човек, а той е направил много за страната ни. Бил е летец, изработил сам един от първите самолети, когато е бил едва на 15 години. След това е заминал за Америка, където все още се преподава по някои от неговите учебници за летци. Бил е предприемач, работил е за НАСА, за “Боинг”. Показал е, че с хъс и много знания могат да се постигнат високи цели. 

– Децата изучават и допълнителни предмети като родолюбие, предприемачество, природни науки. Защо?

– Искаме децата ни да растат като завършени личности, а затова е задължително да знаеш кой си, къде живееш, какво се е случило преди теб и как ти трябва да дадеш също нещо на това общество, за да има смисъл от цялото съществуване. Имаме паметник на цар Симеон в двора на училището, партнираме си с образователни организации, висши учебни заведения, музеи и прочие.

По отношение на предприемачеството – нашата цел е да научим децата на предприемчивост, да не се страхуват да задават въпроси и да търсят решения, независимо дали ще имат собствен бизнес, дали ще станат лекари, адвокати, инженери. Начинът, по който възприемат света и решаването на проблемите е нагласа, която се изгражда с годините. Затова от малки ги учим да са любознателни. Обучението е базирано на това да не се наизустяват уроци, а по-скоро да се търси информация, да се решават проблеми с помощта на анализ и натрупване на знания. Разделят се на екипи, защото този тип работа е много важно умение. От съвсем малки работят с таблици, знаят какво е договор, учат гражданско образование. Много е важно, защото виждаме 19-годишни деца, завършващи гимназия с отлични оценки, които не знаят какво да правят със себе си, как работи светът и им е трудно да намерят мястото си в това общество.

– Има ли увеличение на интереса към частните училища и градини през последните години?

– При нас се вижда сериозен интерес. Особено в детските градини, които в София не достигат. Много хора предпочитат частните институции заради качеството, грижата и индивидуалния подход, които децата получават. Към училището интересът също е много висок.

– Вашите деца учат ли в „Цар Симеон Велики“?

– Двете по-малки момчета – да, останалите вече са големи. 

– Какви допълнителни занимания има в училището?

– Опитваме се дадем максимално комплексна услуга, за да може родителите да си спестят допълнителното водене на децата в различни школи. В учебната програма имаме часове за спорт, като децата могат да избират между плуване, тенис, футбол, зумба и йога. След училище, включително събота и неделя, организираме групи по тенис, плуване, таекуондо, художествена гимнастика, модерен балет, състезателни танци, йога. Предлагаме също индивидуални занимания по пиано, в дните за клубна дейност имаме вокална група, приложни изкуства, детски научен клуб, роботика, състезателна математика, два клуба по театър.